انواع کمد دیواری براساس متریال

انواع کمد دیواری بر اساس متریال مورد استفاده چیست؟

انواع کمد دیواری بنا به سلیقه و میزان بودجه شما با متریال مختلفی ساخته می‌شوند. هر یک از انواع متریالی که برای ساخت کمد دیواری استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

  1. ام دی اف
  2. ممبران
  3. هایگلاس
  4. ملامینه
  5. چوب
  6. پلی اورتان
  7. انزو
  8. پی وی سی

در این مطلب قصد داریم به معرفی هر یک از متریال‌های بالا در تهیه انواع کمد دیواری بپردازیم.

1. کمد دیواری ام دی اف

کمد دیواری‌های ام دی اف، از صفحات ام دی اف ساخته می‌شوند. می‌توان گفت ام دی اف رایج‌ترین متریال در ساخت کمدهای دیواری است.

کمد دیواری MDF شبیه کمد دیواری ملامینه است، با این تفاوت که در کمد دیواری ام دی اف، در زیر روکش ملامینه، به جای مغزی با جنس ورق نئوپان که در کمد ملامینه رایج است، از مغزی ورق ام دی اف خام استفاده می‌شود. این موضوع، راه خوبی برای تشخیص کمد ام دی اف با روکش ملامینه (همان کمد ام دی اف) از کمد نئوپان با روکش ملامینه (همان کمد ملامینه) است.

ام دی اف رنگ‌بندی بسیار وسیعی دارد و معمولاً با توجه به قیمتی که دارد از کیفیت مناسبی برخوردار است. پس با توجه به تنوع بالای این متریال، بهتر است با مشورت کافی، سراغ خرید آن بروید و انواع مختلف آن را هم به خوبی مقایسه کنید. برای انتخاب بهتر می‌توانید از مشاوره رایگان مجموعه استفاده کنید. مشاوران ما به شما کمک می‌کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشید. فقط کافی است اینجا کلیک کنید و درخواست خودتان را ثبت کنید.

این نکته را هم در نظر بگیرید که بزرگ‌ترین ایراد متریال ام دی اف برای ساخت کمد دیواری، مقاومت نسبتا پایین ام دی اف در برابر رطوبت است. از جمله شرکت‌های مشهور در تولید صفحات سازنده‌ی کمد دیواری ام دی اف می‌توان به ایزوفام، آریا، آسیا، پارس و پویا اشاره کرد.

2. کمد دیواری هایگلاس

به واسطه ظاهر براق و صیقلی این مدل از کمد دیواری‌ها، فضای اتاق یا سالن، همیشه روشن و سرشار از حس جریانِ زندگی می‌شود. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که بهتر است کمد دیواری های‌گلاس همیشه تمیز باشد و مثلا هر چند وقت یک‌بار، سطح آن با دستمال مرطوب نظافت شود تا جای لک و اثر انگشت روی آن مشخص نباشد.

صفحات هایگلاس هم، از مغزی ام دی اف ساخته شده‌اند که با روکش پلی گلاس پوشش‌دهی می‌شوند. کمد دیواری‌های هایگلاس در سبک‌ مدرن به کار می‌روند، برای همین مدل کمد دیواری هایگلاس با ساختار درب ریلی، سبک مدرن و لوکسی می‌سازد که طرفداران ویژه‌ای دارد.

اگر متراژ خانه یا دفتر کارتان کوچک است، بهتر است از کمد دیواری هایگلاس استفاده کنید؛ مثل عکس بالا انعکاس فضای خانه یا دفتر کارتان داخل سطح صیقلی این کمد دیواری باعث می‌شود فضا بُعد پیدا کند و دلبازتر به نظر برسد.

3.  کمد دیواری ممبران

اگر دنبال یک گزینه مناسب برای اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی هستید، به علاوه اگر از علاقه‌مندان سبک کلاسیک هستید؛ کمد دیواری ممبران یک گزینه کاملا هوشمندانه برای شما است.

درب کمدهای ممبران به کمک فناوری پِرِس (وکیوم) ساخته می‌شود. در این فناوری لایه زیرین درب که ام دی اف است با پی وی سی ضد آب، روکش (وکیوم) می‌شود. کمدهای ممبران مثل کابینت‌های ممبران که شامل تزئینات ستون و تاجِ منبتکاری شده هستند، می‌توانند در صورت امکان، با ستون‌هایی در کنار خود ساخته شوند تا ساختار کلاسیک‌تری ایجاد کنند. کمد دیواری‌های ممبران قیمت گران‌تری نسبت به اکثر کمد دیواری‌ها دارند، البته نه به گران قیمتی چوب طبیعی!

4. کمد دیواری ملامینه

روکش ملامینه زمانی که روی ورق چوبی نئوپان پرس می‌شود، کمد دیواری ملامینه به وجود می‌آید. صفحات ملامینه به دلیل کیفیت پایین‌تر نسبت به سایر ورق‌های کمد دیواری، معمولا در بدنه کمدها و گاهی در مواردی برای درب کمدها هم استفاده می‌شوند.

کمد دیواری‌های ملامینه قیمت کمتری در مقایسه با ام دی اف، ممبران و هایگلاس دارند. نکته‌ی مهم این است که نباید روکش ملامینه را با روکش لترون اشتباه گرفت. چون لترون خیلی ضعیف‌تر از ملامینه است و قیمت کم‌تری هم دارد. پس در زمان سفارش محصول، از این‌که چه روکشی روی ورق نئوپان کمد دیواری شما پرس می‌شود، مطمئن شوید. این ماده مقاومت خوبی هم در برابر خش و آلودگی‌های سطحی دارد.

5. کمد دیواری چوبی

از قدیمی‌ترین متریال‌ها در تولید کمد دیواری، چوب طبیعی است. باید بدانیم که چوب به علت اصالت و قیمت بالایی که دارد، در کاربردهای لوکس به کار می‌رود و تهیه تمام کمدهای منزل از این جنس، کار هزینه‌بری خواهد بود. از جمله چوب‌هایی که در ساخت کمد دیواری چوبی استفاده می‌شوند، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • *چوب گردو که از مقاوم‌ترین و زیباترین چوب‌های مورد استفاده است و با گذر زمان نیز تغییر رنگ ندارد.
  • *چوب درخت گیلاس، بلوط و افرا هم از چوب‌های رایجی هستند که در طیف‌های رنگی مختلفی به کار می‌روند.

 

 

6. کمد دیواری پلی اورتان

تا اینجا بیشتر درمورد ساختارهای ام دی اف و نئوپان گفتیم که با روکشی ورقه‌ای پوشش داده شده‌اند. اما اینجا می‌خواهیم به بررسی کمد دیواری‌هایی با پوششی متفاوت بپردازیم. کمد دیواری‌های پلی اورتان از ترکیب ام دی اف خام یا چوب طبیعی با رنگ پلی اورتان ساخته می‌شوند که کیفیت و ماندگاری فوق‌العاده بالایی دارند. چرا؟

چون پلی اورتان از رزین و هاردنر (سخت کننده) به وجود آمده، در نتیجه در برابر رطوبت، مواد شوینده و اشعه خورشید مقاومت خیلی خوبی دارد و لازم نیست نگران پوسته پوسته شدن سطح آن باشید. از طرفی، چون خیلی سریع خشک می‌شود، رطوبت آن روی ساختار چوب و کاهش عمرش تاثیری ندارد. ضمناٌ بهتر است در نگهداری کمد دیواری پلی اورتان، توجه ویژه‌ای داشته باشید تا به مرور زمان، آسیبی جدی نبینند؛ مثلاً لازم است که هر از چند گاهی به کمک دستمالی مرطوب سطح آن‌ها را تمیز کنید. نگران خیس شدن بدنه و درب‌ها نباشید چون خوشبختانه ضد آب هستند و اتفاقی نمی‌افتد

7. کمد دیواری انزو

این سبک از کمد دیواری‌ در دسته کمدهای نئوکلاسیک قرار می‌گیرد که چیزی ما بین طراحی کلاسیک و مدرن دارد. استفاده از ستون و تاج منبت کاری در کمد دیواری انزو توصیه نمی‌شود، زیرا از جزئیات سبک کلاسیک فاصله گرفته و زیبایی اآن در سادگی کار خلاصه شده است. در اصل در طراحی این مدل کمد دیواری از درب‌های ویترین‌دار استفاده نمی‌شود، اما مثل موارد دیگری که در ایران دچار تغییر شده‌اند، به کار گرفتن درب‌های ویترینی ساده نیز، در این متریال خیلی دیده شده است!

کمد دیواری انزو در واقع نوعی کمد دیواری پولیشی است که در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شویم. ورق‌های ام دی اف سازنده‌ کمد انزو، 25 میلی‌متری است، در صورتی که کمد دیواری ممبران از ورق‌های ام دی اف با ضخامت 16 میلی‌متری ساخته شده. کمد دیواری های انزو در دو دسته‌ی رایج زیر قرار می‌گیرند:

  1. انزو با روکش وکیوم پی وی سی(نوعی کمد دیواری ممبران محسوب می‌شود)
  2. انزو با رنگ پلی اورتان (نوعی کمد دیواری پولیشی محسوب می‌شود)

کمد دیواری‌های انزو طرح‌های متنوع و مدرنی دارند. پس می‌توانند اتاق زیبایی برای شما بسازند. همچنین به دلیل سطح براق و رنگ سفید، فضا را بازتر نشان می‌دهند. امّا به هر حال معایب و محدودیت‌هایی هم دارند. انزو صفحه‌ی گران قیمتی محسوب می‌شود که این موضوع تا حدودی به خاطر صفحات ضخیم‌تری است که در ساختار آن به کار می‌رود. از طرف دیگر، به خاطر سنگین بودن درب‌ها، لازم است متعاقباً از یراق آلات با کیفیتی برای نگهداری درب‌ها استفاده کرد تا مجبور به تعمیر فوری آن نشویم

 

 

 

دکوراسیون عمارت

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button